ناسا به تازگی بزرگترین دنباله دار کشف شده تا کنون را تایید کرده است و واقعا غول پیکر است

بزرگ‌ترین دنباله‌داری که تاکنون کشف شده است بیش از ۱ میلیون سال است که به سمت خورشید می‌رود و مقیاس غول‌پیکر آن به اجرام مرموز که یکی از بزرگترین ساختارهای منظومه شمسی را تشکیل می‌دهند، نور می‌تابد.

در یک مطالعه جدید، ستاره شناسان از فضای هابل استفاده کردند تلسکوپ تأیید می کند که مرکز جامد دنباله دار غول پیکر C/2014 UN271 (برناردینلی-برنشتاین) بزرگترین هسته دنباله دار است که تاکنون کشف شده است. اندازه آن ۵۰ برابر بزرگتر از اکثر دنباله دارهای شناخته شده است، تقریباً ۱۴۰ کیلومتر عرض دارد (حدود ۸۵ مایل).

اما، این اندازه بسیار بزرگ – یا بهتر بگوییم عجیب بودن ظاهری آن – ممکن است چیزهای بیشتری در مورد ما بگوید. و تصور محدود ما از دنباله دارها نسبت به هر چیز دیگری.

C/2014 UN271 از ابر اورت: پراکندگی کروی و غول پیکر از اجرام یخی که برای احاطه کردن خورشید در عمیق ترین و دورترین بخش های منظومه شمسی ما پیشنهاد شده است (در واقع، تصور می شود که حداقل یک امتداد داشته باشد. یک چهارم راه به سمت نزدیکترین منظومه ستاره ای بعدی، آلفا قنطورس).

بسیار بزرگ به نظر می رسد، درست است؟ از نظر تئوری چنین است. با این حال، ابر اورت بسیار دور است و تشخیص آن بسیار دشوار است، که اساساً یک راز فرضی غول‌پیکر است، حتی اگر اخترشناسان آن را یکی از بزرگترین ساختارهای منظومه شمسی می‌دانند.

گاهی گاهی اوقات. با این حال، چیزی از این توده مرموز بیرون می‌آید که به‌طور گرانشی از دورافتادگی مناطق کیهانی به سمت خورشید جذب شده است.

d986d8a7d8b3d8a7 d8a8d987 d8aad8a7d8b2daafdb8c d8a8d8b2d8b1daafd8aad8b1db8cd986 d8afd986d8a8d8a7d984d987 d8afd8a7d8b1 daa9d8b4d981 d8b4 625755ea1b4c8مقایسه اندازه هسته دنباله دار. (NASA/ESA/Zena Levy، STScI)

C/2014 UN271 یکی از این شیء است، و می‌تواند در مورد وجود «بکر» یخ‌زده به ما بگوید. توده هایی که ابر اورت را تشکیل می دهند. گمان می رود که اینها در اوایل منظومه شمسی داخلی شکل گرفته باشند، قبل از اینکه توسط اثرات گرانشی سیارات غول پیکر مانند مشتری و زحل.

“این دنباله دار به معنای واقعی کلمه نوک کوه یخ برای هزاران دنباله دار است که خیلی کم نور هستند. در بخش‌های دوردست‌تر منظومه شمسی ببینید، می‌گوید ستاره شناس دیوید جویت از UCLA.

“ما همیشه گمان می بردیم که این دنباله دار باید بزرگ باشد زیرا در چنین فاصله ای بسیار درخشان است. اکنون ما آن را تایید می کنیم. است.”

در تحلیل جدید، Jewitt و همکارانش به رهبری نویسنده اول Man-To Hui از دانشگاه علم و صنعت ماکائو، اندازه C/2014 UN271 را با بالاترین وضوح محاسبه کردند. . آنها بر اساس برآوردهای قبلی با استفاده از مشاهدات هابل و مدل‌سازی برای جداسازی هسته از کمای دنباله‌دار – دم بلند یخ که در پی دنباله‌دار به گاز تبدیل می‌شود.

“ما تایید می‌کنیم که C/2014 UN271 بزرگ‌ترین دنباله‌دار طولانی مدتی است که تاکنون کشف شده است.” تیم در مقاله جدید خود می نویسد.

d986d8a7d8b3d8a7 d8a8d987 d8aad8a7d8b2daafdb8c d8a8d8b2d8b1daafd8aad8b1db8cd986 d8afd986d8a8d8a7d984d987 d8afd8a7d8b1 daa9d8b4d981 d8b4 625755ebad4c8(NASA/ESA/Man-To Hui، دانشگاه علم و صنعت ماکائو /David Jewitt, UCLA/Alyssa Pagan, STScI)

بالا: سکانسی که تصویر هابل از دنباله دار، کمای مدل شده آن و هسته جدا شده را نشان می دهد.

کشف C/2014 UN271 سال گذشته پس از پنهان شدن آن اعلام شد در مجموعه ای از داده های مشاهده ای که توسط بررسی انرژی تاریک بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ جمع آوری شده است. تجزیه و تحلیل های بعدی نشان داد که C/2014 UN271 در واقع انتخاب شده است. تا اوایل سال ۲۰۱۰.

با این حال، حتی آن نگاه اجمالی اولیه نیز طول باورنکردنی سفر دنباله دار را در بر نمی گیرد. این یک مدار بیضوی تقریباً ۳ میلیون ساله به دور خورشید را دنبال می کند که شکل آن به این معنی است که برای بیش از ۱ میلیون سال به آرامی به خورشید نزدیک شده است.

قرار است به نزدیکترین رویکرد خود به خورشید – معروف به حضیض – در سال ۲۰۳۱، در آن نقطه برناردینلی-برنشتاین همچنان در حدود ۱ میلیارد مایل از زمین باقی خواهد ماند. خورشید، قبل از اینکه در مسیر بیضی شکل خود به سمت خارج حرکت کند.

این بدان معناست که ما تقریباً یک دهه فرصت‌های رصدی را در پیش داریم تا در هنگام نزدیک شدن دنباله‌دار درباره C/2014 UN271 و امثال آن بیشتر بیاموزیم. نزدیک تر، قبل از اینکه یک بار دیگر بی سر و صدا در تاریکی فرو برود.

یافته ها در گزارش شده است. The Astrophysical Journal Letters.