ستاره شناسان نوع کاملاً جدیدی از انفجار ستاره را کشف کردند: میکرونووا

یک نوع انفجار ستاره‌ای جدید کشف شده می‌تواند به ما در درک بهتر فوران‌های گرما هسته‌ای در ستارگان مرده کمک کند.

پدیده‌های جدید میکرونووا نامیده می‌شوند و بر روی سطح ستاره‌های کوتوله سفید که به‌طور فعال در حال خمیدن هستند رخ می‌دهند. مواد از یک همراه باینری نزدیک. تجمع مواد روی کوتوله سفید منجر به یک انفجار حرارتی موضعی می شود: میکرونووا.

ستاره شناسان می گویند که این انفجارها دیده شده اند که در طی چند ساعت ده ها تا صدها کوئینتیلیون کیلوگرم از مواد ستاره ای را می سوزانند.

به گفته محققان، اگر تصور آن سخت است، این در محوطه توپی چند میلیارد هرم بزرگ جیزه است. یا اگر مقایسه دیگری را ترجیح می دهید، حدود یک هزارم جرم ماه می گوید: “ما برای اولین بار چیزی را که میکرونووا می نامیم کشف و شناسایی کرده ایم.” اخترفیزیکدان سیمون اسکارینگی از دانشگاه دورهام در بریتانیا.

“این پدیده درک ما از چگونگی وقوع انفجارهای گرما هسته ای در ستارگان را به چالش می کشد. ما فکر می کردیم این را می دانیم، اما این کشف راهی کاملاً جدید را پیشنهاد می کند. به آنها دست یابید.”

کوتوله های سفید در سیستم های دوتایی نزدیک می توانند به عنوان ماشین های انفجار گرما هسته ای عمل کنند. کوتوله سفید چیزی است که به عنوان یک ستاره “مرده” شناخته می شود – هسته فروپاشیده باقی مانده پس از اتمام سوخت یک ستاره دنباله اصلی و بیرون ریختن مواد بیرونی آن. ستارگان دیگر از این نوع، در طبقات جرمی مختلف، عبارتند از ستارگان نوترونی و سیاهچاله‌ها.

این هسته فرو ریخته بسیار است متراکم ستارگان کوتوله سفید جرمی تا ۱.۴ برابر جرم خورشید دارند و در کره ای به اندازه زمین قرار گرفته اند. بسیاری از آنها را می توان در سیستم های دوتایی یافت.

در برخی موارد نادر – حدود ۱۰ مورد در کهکشان راه شیری شناسایی شده است – سیستم های دوتایی به اندازه ای نزدیک هستند که نوارهای کوتوله سفید به هم نزدیک هستند. موادی از همدم، منجر به چیزی می‌شود که به عنوان نووای مکرر شناخته می‌شود.

همانطور که دو ستاره به دور یکدیگر می‌چرخند، ماده – عمدتاً هیدروژن – توسط سفید کوچک‌تر، متراکم‌تر و پرجرم‌تر از همدم خارج می‌شود. آدم کوتوله. این هیدروژن روی سطح کوتوله سفید جمع می‌شود، جایی که گرم می‌شود.

به‌طور دوره‌ای، جرم آنقدر زیاد می‌شود که فشار و دما در پایین لایه برای ایجاد یک انفجار گرما هسته‌ای کافی است و به‌شدت آن را بیرون می‌زند. مواد اضافی به فضا این نواخته است.

یک میکرونووا، اسکارینگی و تیمش دریافتند، مانند نسخه کوچکتری از این انفجار است.

محققان ابتدا یک کوتوله سفید را شناسایی کردند که یک میکرونووا را در داده‌های این انفجار منتشر می‌کند. تلسکوپ شکار سیاره فراخورشیدی TESS. TESS برای یافتن تغییرات روشنایی بسیار کوچک در ستارگان با سیارات فراخورشیدی در حال گردش بهینه شده است. سیاره فراخورشیدی که از مقابل ستاره می گذرد باعث تاریکی بسیار کوچکی می شود.

در داده های TESS، این تیم زمانی که یک فلاش کوتاه نور از یک ستاره کوتوله سفید را یافتند، به جای کم نوری، میکرونوواها را کشف کردند. این امر باعث جستجوی رویدادهای مشابه در سایر کوتوله های سفید شد. در مجموع، آنها سه انفجار پیدا کردند – سومین آنها، پس از مشاهدات بعدی، منجر به کشف یک ستاره کوتوله سفید ناشناخته قبلی شد. کوچک برای نوا بودن، که بسیار قدرتمندتر و ماندگارتر هستند. بنابراین تیم به دنبال یافتن سناریویی بود که بتواند مشاهدات را توضیح دهد. آنها دریافتند که محتمل ترین توضیح، میکرونوواها است.

وقتی یک کوتوله سفید با میدان مغناطیسی قدرتمند در یک دوتایی نزدیک قرار دارد، می تواند مواد را از همدم خود بیرون بکشد. میدان مغناطیسی این ماده را به قطب‌های کوتوله سفید هدایت می‌کند، جایی که در آنجا تجمع می‌کند تا در نهایت باعث ایجاد طغیان شود، مشابه (اما در مقیاس کوچکتر) نسبت به یک نواختر کوتوله سفید معمولی.

“برای اولین بار، ما انجام دادیم. اکنون مشاهده کرده‌ایم که همجوشی هیدروژن می‌تواند به روشی محلی نیز اتفاق بیفتد.” هلند.

“سوخت هیدروژن را می توان در پایه قطب های مغناطیسی برخی از کوتوله های سفید قرار داد، به طوری که همجوشی فقط در این قطب های مغناطیسی اتفاق می افتد. این منجر به انفجار بمب های میکرو همجوشی می شود، که حدود یک میلیونم قدرت انفجار نوا را دارند، از این رو میکرونووا نامیده می شود.”

این یافته می تواند معمایی چند دهه را حل کند. یکی از کوتوله‌های سفید، در سیستم دوتایی TV Columbae، مشاهده شده مشابهی را نشان می‌دهد. در حدود ۴۰ سال گذشته چشمک می زند. انفجارهای مشابهی در سایر کوتوله های سفید بسیار مغناطیسی نیز در طول سال ها گزارش شده است. این توضیح در نهایت می‌تواند دلیل آن را به ما بگوید.

این یافته نشان می‌دهد که انفجارها ممکن است کاملاً رایج باشند، اما ستاره‌شناسان باید مشاهدات بیشتری را جمع‌آوری کنند تا آنها را با عمق بیشتری درک کنند.

اسکارینگی می‌گوید: «این فقط نشان می‌دهد که جهان چقدر پویا است.» “این وقایع ممکن است در واقع بسیار رایج باشند، اما از آنجایی که آنها بسیار سریع هستند به سختی می توان آنها را در عمل مشاهده کرد.”

این تحقیق در طبیعت.