اختصاصی: ستاره شناسان درخشان ترین تپ اختر را در خارج از کهکشان ما کشف کردند

دانشمندان درخشان‌ترین تپ‌اختر رصد شده در خارج از کهکشان راه شیری را شناسایی کرده‌اند که هویت واقعی یک جرم نورانی دوردست را آشکار می‌کند که قبلا با یک کهکشان دور اشتباه گرفته شده بود.

تپ اخترها فوق العاده متراکم هستند ستاره های نوترونی که پرتوهای تابش الکترومغناطیسی از قطب های خود ساطع می کنند.

به دلیل چرخش سریع این اجسام، انتشارات پرانرژی آنها به صورت پالس های کوتاه و دوره ای زمانی که از جای دیگر در فضا مشاهده می شود، به نظر می رسد، به نوعی مانند یک فانوس دریایی کیهانی که به طور متناوب از دور نگاه می کند.

از آنجا که کشف در دهه ۱۹۶۰ توسط اخترفیزیکدان ایرلندی، جوسلین بل، بیش از ۲۰۰۰ تپ اختر شناسایی شده است، اما اکثریت قریب به اتفاق این اجرام درخشان و چرخان در داخل کهکشان خود ما قرار دارند.

d8a7d8aed8aad8b5d8a7d8b5db8c d8b3d8aad8a7d8b1d987 d8b4d986d8a7d8b3d8a7d986 d8afd8b1d8aed8b4d8a7d986 d8aad8b1db8cd986 d8aad9be d8a7d8ae 626ff1dfc3766تپ اختر همانطور که از طریق پلاریزه دیده می شود d نور. (Yuanming Wang)

تپ اختر تازه یافت شده – به نام PSR J0523-7125 – نشان دهنده کشف بسیار نادر یک تپ اختر فرا کهکشانی است که بسیار فراتر از مرزهای شیری قرار دارد. در این مورد، در ابر ماژلانی بزرگ.

PSR J0523−۷۱۲۵ توسط دانشمندان کشف شد. با استفاده از آرایه تلسکوپ رادیویی راهیاب آرایه کیلومتر مربعی استرالیا (ASKAP) در استرالیا، و این یافته با بررسی آسمان برای تشعشعات پلاریزه تپ اختر امکان پذیر شد – تکنیکی که محققان آن را معادل نجومی استفاده از عینک آفتابی قطبی تشبیه می کنند.

“یوانمینگ وانگ” اخترفیزیکدان از توضیح می دهد: “این یک شگفتی شگفت انگیز بود.” CSIRO استرالیا، کاندیدای دکترا در دانشگاه سیدنی، و اولین نویسنده یک مطالعه جدید در مورد PSR J0523-7125.

“انتظار نداشتم که یک مطالعه جدید پیدا کنم. تپ اختر چه برسد به t او درخشان ترین اما با تلسکوپ های جدیدی که اکنون به آنها دسترسی داریم، مانند ASKAP و عینک های آفتابی آن، این واقعا امکان پذیر است.”

طبق گفته محققان، PSR J0523-7125 حدود ۱۰ برابر درخشان تر از سایر تلسکوپ های دیگر است. تپ اخترهای کهکشانی قبلا مشاهده شده بود. پس چرا قبلاً از دست رفته بود؟

d8a7d8aed8aad8b5d8a7d8b5db8c d8b3d8aad8a7d8b1d987 d8b4d986d8a7d8b3d8a7d986 d8afd8b1d8aed8b4d8a7d986 d8aad8b1db8cd986 d8aad9be d8a7d8ae 626ff1e1cb3adPSR J0523−۷۱۲۵ توسط منابع نوری دیگر در داده‌های غیرقطبی پوشیده شده است. (Yuanming Wang)

پاسخ مربوط به چگونه تپ اخترها شناسایی می شوند. به طور سنتی، روش های جستجوی تپ اختر به دنبال پالس های دوره ای می گردند – اثر سوسو زدن فانوس مانند که تپ اختر در فوران های کوتاه و قابل مشاهده تابش ساطع می کند.

اما اخترشناسان باید به روش های دیگری برای تشخیص بیشتر روی آورند. تپ اخترهای گریزان که تناوب کمتر قابل پیش بینی یا سایر ویژگی های مبهم را در نور ساطع شده خود نشان می دهند.

“تپ اخترهای غیرعادی مانند سیستم های دوتایی دوره مداری کوتاه یا اجرام به شدت پراکنده. محققان در مقاله جدید خود می نویسند، تشخیص دشوارتر است.

تا به امروز، تنها چند بررسی در مقیاس بزرگ که می‌تواند انتشار قطبش دایره‌ای را تشخیص دهد، انجام شده است. انجام شد و یکی از آنها توسط آرایه ASKAP انجام شد.

در اینجا، در یک پروژه نظرسنجی به نام VAST، محققان از طریق داده های ASKAP به دنبال منابع متغیر و گذرا از پدیده های ساطع کننده نور بودند. آنها PSR J0523-7125 را به عنوان یک تپ اختر شناسایی کردند و این کشف را با مشاهدات بعدی تلسکوپ رادیویی MeerKAT آفریقای جنوبیتایید کردند. و رصدخانه پارکز CSIRO در استرالیا.

ظروف در آرایه تلسکوپ رادیویی ASKAP. (Alex Cheney/CSIRO)

“باید انتظار داشته باشیم که تپ اخترهای بیشتری با استفاده از این تکنیک پیدا کنیم.” نویسنده ارشد و اخترفیزیکدان تارا مورفی از دانشگاه سیدنی توضیح می دهد.”این اولین باری است که توانسته ایم قطبش یک تپ اختر را به روشی منظم و معمولی جستجو کنیم.”

طبق گفته محققان، PSR J0523-7125 فراتر رفته است. محدودیت‌های نظری قبلی درخشندگی برای میزان روشنایی تپ‌اخترها در ابر ماژلانی بزرگ را می‌توان انتظار داشت، که نشان می‌دهد روشنایی آن‌ها با اجرام دیده‌شده در کهکشان راه شیری برابری می‌کند.

در حالی که تپ‌اخترهای خارج از کهکشانی هنوز یک نسبی هستند. نادر بودن، توانایی ما برای کشف آنها – و سایر انواع تپ اخترها که به سختی از طریق روش های سنتی پیدا می شوند – باید از این نقطه افزایش یابد، به لطف دسترسی روزافزون به بررسی های پیوسته رادیویی در مقیاس بزرگ و تلسکوپ های آینده، مانند تلسکوپ های آینده یک پروژه href=”https://www.skatelescope.org”>آرایه کیلومتر مربع در حال ساخت در آفریقای جنوبی.

“W با ابزارهای بهبود یافته در عصر آرایه کیلومتر مربعی، میدان دید بزرگ و حساسیت زیاد آنی بسیار رایج تر خواهد بود، که منجر به شناسایی تعداد زیادی از منابع رادیویی در سراسر آسمان می شود.” محققان توضیح می دهند.

“تلسکوپ های رادیویی نسل بعدی بهبود یافته و تعداد بررسی های چندموجی در مقیاس بزرگ افزایش یافته است. حجم زیادی از داده ها را با حساسیت و وضوح بالا به ارمغان می آورد و به ما فرصتی بی سابقه برای شناسایی تپ اخترهای بیشتر (حتی برای تپ اخترهای فرا کهکشانی دورتر از ابرهای ماژلانی) می دهد.”

یافته ها در The Astronomical Journal.