دانشمندان عامل بزرگ‌ترین فاجعه اقلیمی جهان را شناسایی کرده‌اند

حدود ۲۵۲ میلیون سال پیش، جهان در حال گذراندن دوره پرآشوب گرمایش سریع زمین بود.

برای درک اینکه چه چیزی باعث آن شده است، دانشمندان به یک رویداد خاص نگاه کرده اند که در آن فوران آتشفشانی در فضای کنونی رخ داده است. سیبری حجم عظیمی از گازهای گلخانه ای را به جو پرتاب کرد.

با این حال، شواهدی وجود دارد که آب و هوا قبلاً در حال تغییر بوده است.

در صدها هزار سال پیش، دمای سطح دریا بیش از ۶-۸ درجه سانتیگراد افزایش یافته است. تا طغیان سیبری پس از آن دما دوباره افزایش یافت، به طوری که ۸۵ تا ۹۵ درصد از همه گونه های زنده در نهایت منقرض شدند.

ظهور است که فوران سیبری اثری بر روی این سیاره گذاشت، اما کارشناسان در مورد علت اولیه گیج ماندند. گرم شدن قبل از آن.

تحقیق ما نشان می‌دهد که آتشفشان‌های باستانی استرالیا نقش مهمی داشتند. قبل از این رویداد در سیبری، فوران های فاجعه بار در شمال نیو ساوت ولز خاکستر آتشفشانی را در سراسر سواحل شرقی پرتاب کرد.

این فوران ها به قدری بزرگ بودند که بزرگترین فاجعه آب و هوایی جهان را آغاز کردند – شواهدی برای آن اکنون پنهان شده است. در اعماق توده‌های ضخیم رسوبات استرالیا.

آتشفشان‌های باستانی

مطالعه ما، امروز منتشر شده در Nature، تایید می کند که شرق استرالیا توسط “فوران های فوق العاده” مکرر بین ۲۵۶ تا ۲۵۲ میلیون سال پیش تکان خورده است.

فوران های فوق العاده متفاوت هستند. رویداد سیبری منفعل تر. این انفجارهای فاجعه بار مقادیر عظیمی از خاکستر و گازها را به اتمسفر پرتاب کردند.

امروز شاهد این موضوع در لایه‌های روشن از خاکستر آتشفشانی در سنگ‌های رسوبی هستیم. این لایه‌ها در مناطق عظیم NSW و کوئینزلند، از سیدنی تا نزدیک تاونزویل یافت می‌شوند.

""چند لایه خاکستر با رنگ روشن از میان زغال سنگ تیره که فوران های آتشفشانی را نشان می دهد. (Ian Metcalfe)

مطالعه ما منبع این خاکستر را در منطقه نیوانگلند در ایالت NSW شناسایی کرده است، جایی که بقایای فرسایش یافته آتشفشان ها حفظ شده است.

اگرچه فرسایش بسیاری از شواهد را حذف کرده است، سنگ هایی که اکنون بی ضرر به نظر می رسند، رکورد فوران های وحشتناک ما هستند. ضخامت و گسترش خاکستر تولید شده با برخی از بزرگترین فوران های آتشفشانی شناخته شده مطابقت دارد.

بزرگ فوران های فوق العاده چقدر بوده است؟

حداقل ۱۵۰۰۰۰ فوران کیلومتر مکعب مواد از آتشفشانهای شمال NSW در طی ۴ میلیون سال فوران کرده است. این امر آنها را شبیه به ابرآتشفشان های یلوستون در ایالات متحده و تاوپو در نیوزیلند می کند.

برای در نظر گرفتن آن، فوران کوه وزوویوس در سال ۷۹ پس از میلاد، که شهر پمپئی ایتالیا را محو کرد، فقط تولید شد. ۳-۴ کیلومتر مربع سنگ و خاکستر. و فوران مرگبار کوه سنت هلن در سال ۱۹۸۰ حدود ۱ کیلومتر مربع بود.

فوران‌های استرالیا بارها کل ساحل شرقی را در خاکستر   – متری در برخی مکان‌ها پوشانده بودند. و یک ریزش گسترده گازهای گلخانه ای باعث تغییر آب و هوا جهانی می شد.

ویرانی های زیست محیطی

سنگ های رسوبی باستانی جدول زمانی آسیب های محیطی ناشی از فوران ها را در اختیار ما قرار می دهند. از قضا، شواهد در اندازه گیری های زغال سنگ حفظ شده است.

ذخایر زغال سنگ امروزی در شرق استرالیا نشان می دهد که جنگل های باستانی برای پوشش بیشتر این سرزمین استفاده می شده است. با این حال، پس از فوران‌های فوق‌العاده، این جنگل‌ها به‌طور ناگهانی در طی حدود ۵۰۰۰۰۰ سال، ۲۵۲.۵ تا ۲۵۳ میلیون سال پیش، در یک رشته آتش‌سوزی در بوته‌ها پایان یافتند.

معمولاً ماده گیاهی در باتلاق‌ها جمع می‌شد و سپس در زیر رسوبات مدفون می‌شد. فرآیند دفن گرما و فشاری را فراهم می‌کند که باعث می‌شود ماده گیاهی به زغال سنگ تبدیل شود.

بدون جنگل‌ها، هیچ ماده گیاهی برای تجمع وجود نداشت. اکوسیستم فروپاشید و بسیاری از حیوانات منقرض شدند.

فوران‌های بعدی در سیبری فقط در مورد ویرانی که توسط ابرآتشفشان‌های استرالیا آغاز شده بود اغراق کرد.

و این فروپاشی اکوسیستم‌ها به استرالیا نیز محدود نشد. این رویداد فاجعه بار تمام قاره های باستانی را تحت تأثیر قرار داد. این تأثیر قابل توجهی بر تکامل زندگی داشت —  که در نهایت منجر به ظهور دایناسورها

فوران‌های فوق‌العاده استرالیا نشانگر کلیدی تغییر در دنیای باستان بود. همانطور که ما به دنبال دستیابی به آب و هوای قابل سکونت در آینده هستیم، چه کسی می دانست که سرنخ های فاجعه زیست محیطی زیر پای ما مدفون است؟

قدردانی: مایلیم از همکارمان Phil Blevin از زمین شناسی تشکر کنیم. نظرسنجی از نیو ساوت ولز برای کمک او به این کار.The Conversation

تیموتی چپمن، عضو فوق دکتری زمین شناسی، دانشگاه نیوانگلند؛ ایان متکالف، استاد کمکی، دانشگاه نیوانگلند، و لوک میلان،، دانشگاه نیوانگلند.

این مقاله تحت مجوز Creative Commons از مکالمه مجدداً منتشر شد. مقاله اصلی را بخوانید.