در یک پیچ و تاب وحشی، فیزیکدانان نظریه دیگری از گرانش را احیا کرده اند

در اعماق تاریک فضا، مدل‌های ما از کیهان به هم ریخته می‌شوند. یک مطالعه جدید که کهکشان کوتوله فوق پراکنده AGC 114905 را بررسی کرده است، یک نظریه بحث برانگیز را احیا کرده است (یا دقیق تر یک فرضیه) در مورد گرانش است، و به ما سؤالات بیشتری داد تا پاسخ هایی در مورد آنچه کهکشان های ما را تحریک می کند.

همه چیز با ماده تاریکشروع می شود > – یا در این مورد، هیچ ماده تاریکی وجود ندارد. اگرچه اکثر کیهان شناسان موافق هستند که چیزی به نام “ماده تاریک” وجود دارد که باعث می شود کهکشان های مارپیچی سریعتر بچرخند. حتی ماده تاریک به تمام سوالاتی که به آن نیاز داریم پاسخ نمی دهد.

بنابراین، نگاه کردن به گزینه های جایگزین ایده بدی نیست. می دانید، فقط در مورد ما هرگز قادر به یافتن چیز نیستند.

یک فرضیه جایگزین برای ماده تاریک دینامیک نیوتنی اصلاح شده (MOND) نام دارد. /a> یا چارچوب دینامیک Milgromian. این فرضیه – که اولین بار در سال ۱۹۸۳ توسط فیزیکدان مردهای میلگروم منتشر شد، نشان می دهد که اگر نیروهای گرانشی تجربه شده توسط ستارگان در نواحی بیرونی کهکشان را به روشی متفاوت با قوانین نیوتنی محاسبه کنیم، برای پر کردن شکاف های گرانشی کیهان نیازی به ماده تاریک نداریم. پیشنهاد کنید.

برای آزمایش این ایده، که شامل کار با تناسب با شعاع یا شتاب مرکز ستاره است، باید سرعت کهکشان‌ها را بررسی کنیم – به‌ویژه کهکشان‌های عجیب و غریب مانند کهکشان های بسیار پراکنده.

این جوجه اردک های بسیار ضعیف و زشت جهان کهکشان دارای عادت به رفتار نکردن مثل یک کهکشان باید. برای مثال، برخی از کهکشان‌های بسیار پراکنده به نظر می‌رسد ساخته شده باشند تقریباً به طور کامل از ماده تاریک، در حالی که بقیه تقریباً کاملاً بدون ماده تاریک هستند.

این جایی که AGC 114905 وارد می شود. این کهکشان کوتوله فوق پراکنده حدود ۲۵۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد اخیراً در مقاله‌ای که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است با جزئیات بررسی شده است. بررسی سرعت چرخش آن.

اما این تیم دریافتند که چرخش کهکشان بسیار آهسته است – به اندازه‌ای آهسته که نه تنها برای تایید مدل‌ها به ماده تاریک نیازی ندارند، بلکه به منحنی چرخش کهکشان نیز نیاز ندارند. همچنین در چارچوب MOND تردید زیادی ایجاد کرد. با هیچ یک از این دو فرضیه همخوانی ندارد.

” mond>می گوید فیزیکدان دانشگاه سنت اندروز و یکی از محققین مقاله جدید، هونگ شنگ ژائو.

“اما فقط MOND قادر است این تناقض ظاهری را دور بزند.”

مقاله جدید یافته‌های سال ۲۰۲۱ را “بی‌شکاف” کرده است، و نشان می‌دهد که این مشکل مربوط به MOND نیست، بلکه در عوض مربوط به تمایل خود کهکشان.

وقتی به کهکشان‌های دور در اعماق فضا نگاه می‌کنیم، گاهی اوقات تشخیص زاویه‌ای که می‌بینیم دشوار است. تیم اصلی دریافت که AGC 114905 بیضوی به نظر می‌رسد، که نشان می‌دهد که ما از زاویه به کهکشان نگاه می‌کنیم.

اما با استفاده از شبیه‌سازی‌ها، محققان اکنون پیشنهاد می‌کنند که کهکشان می‌تواند حتی بیضوی به نظر برسد. وقتی مستقیم رو به روی ما باشد تغییر در زاویه کهکشان نسبت به ما، سرعت چرخش کهکشان را نیز تغییر می‌دهد، و در نهایت تمام ریاضیات MOND جمع می‌شود.

“شبیه‌سازی‌های ما نشان می‌دهند که تمایل AGC 114905 ممکن است به‌طور قابل‌توجهی باشد. کمتر از آنچه گزارش شده است، که به این معنی است که کهکشان در واقع بسیار سریعتر از آنچه مردم فکر می کنند می چرخد، مطابق با انتظارات MOND، “می گوید نویسنده اصلی مقاله جدید، فیزیکدان ایندرانیل بانیک، همچنین از دانشگاه سنت اندروز.

اکنون، این هنوز یک سوال باز است ما نمی دانیم که آیا این مقاله جدید یا مقاله ۲۰۲۱ قرار است پیروز شود – یا حداقل درست است.

در این بین، اگر این یافته جدید برقرار باشد، به نظر می رسد که چارچوب MOND ممکن است یک روز دیگر زنده بماند هر چقدر هم که MOND وحشی باشد، با ماده تاریک هنوز گریزان، و بسیاری از سوالات دیگر که هنوز باید پاسخ داده شوند، ما به همه گزینه هایی که می توانیم به دست آوریم نیاز داریم.

این تحقیق در ماهنامه منتشر شده است. اعلامیه های انجمن سلطنتی نجوم.