دیرینه شناسان ممکن است بقایای بزرگترین شکارچی زمینی اروپا را پیدا کنند

دانشمندان به لطف کشف فسیلی در جزیره‌ای در سواحل جنوبی انگلستان، شواهدی از چیزی که ممکن است زمانی بزرگ‌ترین شکارچی زمینی در اروپا بوده است، یافته‌اند.

دیرینه‌شناسان به بقایای دو نفر بزرگ مشکوک هستند. گوشتخوار پا، که اخیراً در جزیره وایت کشف شده است، ممکن است بزرگترین تروپود کشف شده در این قاره تا به امروز باشد.

تنها رقیب، یک مگالوسورید احتمالی است که از توضیحات منتشر نشده یک مهره بزرگ کشف شده در زمین شناسی ژوراسیک فرانسه شناخته شده است.

تروپودها یک دسته غالب از دایناسورها که شامل تیرانوسورها، مگالوسورها، ولوسیراپتورها و اسپینوسورها می‌شد. در طول ژوراسیک اولیه، این موجودات باستانی تنها گوشتخواران بزرگ زمینی در اطراف بودند و اسپینوسورس احتمالاً طولانی ترین و بزرگ‌ترین از این تعداد.

در بستر رودخانه‌های باستانی شمال آفریقا، فسیل‌های Spinosaurus می‌توانند به اندازه های حماسی می رسد، که نشان دهنده طول بدن بیش از ۱۵ متر (۴۹ فوت) و توده بدن بیش از ۱۳ تن است.

فسیل‌های جزیره وایت چندان بزرگ نیستند، اما به گفته نویسندگان، بزرگ‌تر از فسیل‌های دیگر اسپینوزاروس موجود در جنوب انگلستان یا جنوب غربی اروپا.

“این حیوان بزرگی بود که بیش از ۱۰ متر طول داشت و با قضاوت بر اساس برخی از ابعاد، احتمالاً بزرگترین دایناسور شکارچی تا کنون را نشان می دهد. در اروپا یافت می‌شود،” می‌گوید دیرینه‌شناس، کریس بارکر از دانشگاه ساوتهمپتون

“فقط حیف است که فقط از روی چنین مواد کمی شناخته شده است.”

اسپینوسوروس فسیل‌های فوق‌العاده کمیاب هستند. فقط سه گونه مشکوک تاکنون در جزیره وایت پیدا شده اند، و تنها در چند سال گذشته کشف شده اند.

بارکر و همکارانش به آخرین کشف خود مشکوک هستند. در سواحل جنوب غربی گونه‌های متمایز خود وجود دارد، اگرچه نمی‌توان با چنین بقایای محدودی گفت.

استخوان‌های لگن و دم دایناسور نشان می‌دهند که این دایناسور بسیار بزرگ بوده است، و تارهای روی مهره‌های آن حکایت از جنس Spinosaurus.

محیطی که فسیل‌ها در آن یافت شد نیز با آنچه که ما از Spinosauruses می‌دانیم، مطابقت دارد. سنگی که فسیل در آن دفن شده بود، تنها چیزی است که از تالاب شنی زمانی باقی مانده است، که احتمالاً شکارچی در آن ماهیگیری می کرد.

اگر دایناسور در آن زمان چیزی شبیه به سایر اسپینوسورها بود، حتی ممکن است شناگر توانمندی باشد.

Spinosaurid 2 فسیل‌های مشکوک اسپینوزاروس در جزیره وایت کشف شده است. (دانشگاه ساوتهمپتون)

در حال حاضر، نویسندگان به طور آزمایشی دایناسور را به دلیل کلاد مشکوک و ماسه سنگی که در آن پیدا شده است، “اسپینوسورید صخره سفید” نامیده اند. اما اینکه آیا بقایای آن متعلق به یک اسپینوسورید ناشناخته یا یک تروپود بسیار بزرگ است یا نه، هنوز مورد بحث باقی مانده است.

“از آنجایی که در حال حاضر فقط از روی قطعات شناخته شده است، ما نام علمی رسمی به آن نداده ایم. “می گوید دیرینه شناس مهره داران دارن نایش از دانشگاه ساوتهمپتون.

“ما امیدواریم که بقایای اضافی به مرور زمان پیدا شود.”

این مطالعه در PeerJ.