دانشمندان سریع‌ترین سیاه‌چاله‌ای را که تاکنون در کیهان اخیر کشف شده است شناسایی کردند.

یک سیاه‌چاله بسیار پرجرم که به سرعت رشد می‌کند و ۷۰۰۰ برابر درخشان‌تر می‌شود. بیش از کل کهکشان راه شیری که به تازگی پیدا شده و در معرض دید پنهان است.

در هر ثانیه، مقداری از مواد معادل جرم زمین در این سیاهچاله سیری ناپذیر سقوط می کند.

تا آنجا که ما می دانیم، این سیاهچاله سریعترین رشد در ۹ میلیارد سال گذشته است – فعالیت آن چنان دیوانه کننده است که نوری با طول موج چندگانه را به سراسر جهان می فرستد و آن را به آنچه شناخته شده است می فرستد. به عنوان یک اختروش.

سیاهچاله SMSS J114447.77-430859.3 – به اختصار J1144 نامیده می شود – و تجزیه و تحلیل خواص آن نشان می دهد که نور حاصل از تغذیه آن حدود ۷ میلیارد سال سفر کرده است تا به ما برسد. و این که جرم آن حدود ۲.۶ میلیارد برابر خورشید است (اندازه بسیار قابل احترامی برای یک سیاهچاله کلان جرم). اما به دلیل جایی که قرار دارد – ۱۸ درجه بالاتر از صفحه کهکشانی – بررسی‌های قبلی که به دنبال اختروش‌ها می‌گشتند، به تازگی موفق شده‌اند آن را از دست بدهند، و فقط تا ۲۰ درجه بالای صفحه کهکشان راه شیری بالا رفته است.

“A کریستوفر اونکن، ستاره شناس از دانشگاه ملی استرالیا، به ScienceAlert گفت، کمی بدشانسی تاریخی تبدیل به خوش شانسی ما شده است.

“وقتی نزدیک به قرص کهکشان راه شیری نگاه می کنید، جستجو برای اجرام دور بسیار دشوار می شود. ستاره‌های پیش‌زمینه بسیار زیادی وجود دارد که یافتن منابع پس‌زمینه کمیاب بسیار سخت است.

“تیم دیگری از یک ماهواره فرابنفش برای جستجوی این اجرام درخشان در سراسر آسمان استفاده کرد، اما J1144 در شکاف کوچکی افتاد. پوشش آنها اما منبع آنقدر روشن است که در عکس‌های گرفته شده از آسمان در سال ۱۹۰۱ دیده می‌شود، بنابراین قطعاً این مورد پنهان شدن در دید آشکار است.”

ultraviolet surveyشکاف در بررسی اشعه ماوراء بنفش. (کریستوفر اونکن)

به‌جز انفجارهای ابرنواختری که فوران‌های پرتو گاما ساطع می‌کنند، اختروش‌ها درخشان‌ترین اجرام منفرد در کیهان هستند. گرد و غبار و گازی که مانند آب در زهکشی به درون سیاهچاله می‌پیچد.

این خود سیاه‌چاله نیست که می‌درخشد، بلکه آن ماده است که توسط اصطکاک و گرانش شدید گرم شده و نور را در سراسر طیف تولید می‌کند.

علاوه بر این، ستاره شناسان فکر می کنند که برخی از مواد را می توان در امتداد خطوط میدان مغناطیسی در اطراف بیرون سیاهچاله به سمت قطب ها هدایت کرد و شتاب داد. به عنوان جت های پلاسما با سرعت بالا به فضا فرستاده می شود. برهم کنش این جت ها با گاز در کهکشان اطراف امواج رادیویی تولید می کند.

اما چیزی واقعاً عجیب در مورد J1144 وجود دارد. اختروش‌هایی با فعالیت یکسان را می‌توان یافت، اما خیلی زودتر در تاریخ کیهان، که به حدود ۱۳.۸ میلیارد سال پیش برمی‌گردد.

پس از حدود ۹ میلیارد سال پیش، به نظر می‌رسد این فعالیت اختروش خشمگین تا حدودی آرام شده است. ، J1144 را به یک عجیب و غریب جذاب تبدیل می کند. این اختروش به قدری درخشان است که کسی با تلسکوپ حیاط خلوت می تواند بیرون برود و با چشمان خود به آن نگاه کند.

“این سیاهچاله چنان دور از ذهن است که اگرچه هرگز نباید بگویید هرگز، من نمی گویم. باور کنید که دیگری مانند این را پیدا خواهیم کرد،” اخترشناس کریستین ولف از ANU می‌گوید.

“ما نسبتاً مطمئن هستیم که این رکورد شکسته نخواهد شد. ما اساساً از آسمان جایی که اجسامی مانند این می‌توانند باشند تمام شده‌ایم. پنهان شدن.”

اما این کشف شور و شوق جدیدی را برای شکار و جمع آوری سرشماری از اختروش های درخشان برانگیخته است. این تیم قبلاً ۸۰ اختروش جدید را تأیید کرده است، با صدها نامزد دیگر که باید تجزیه و تحلیل و تأیید یا رد شوند.

این بدان معناست که جامعه نجومی به سرشماری کامل اختروش‌های درخشان در کیهان نسبتاً اخیر نزدیک است.

“هیچ یک از آنها به روشنایی J1144 نیستند، اما به ترسیم تصویر کامل تری از میزان رایج بودن این مرحله رشد سریع کمک می کنند، و به ما در درک مکانیسم فیزیکی پشت آن کمک می کند. اونکن به ScienceAlert گفت.

“چه برخوردهای نادر بین کهکشان های عظیم، یا چیزی خاص در مورد محیط اطراف سیاهچاله، یا در واقع در مورد خود سیاهچاله – برای مثال، یک سیاهچاله به سرعت می چرخد. انرژی بسیار بیشتری از ماده ای که ایجاد می کند نسبت به ماده ای که به سختی می چرخد ​​آزاد می کند.”

علاوه بر این، از آنجایی که آنها بسیار درخشان هستند، می توان نور حاصل از اختروش ها را تجزیه و تحلیل کرد تا در مورد گاز ضعیفی که در آن وجود دارد اطلاعات بیشتری کسب کرد. اونکن گفت که بین کهکشان‌ها رانش می‌شود.

این می‌تواند نشان دهد جریان گاز در اطراف خود کهکشان راه شیری، به ما درک بهتری از حرکات سه بعدی در فضای اطرافمان می دهد.

تحقیقات این تیم به انتشارات انجمن نجوم ارسال شده است. استرالیا، و در سرور پیش چاپ arXiv در دسترس است.