ستاره شناسان دو ابر زمین را کشف کردند که به دور یک ستاره نزدیک می چرخند

دو دنیای جدید از مواد معدنی سنگی احتمالی به تازگی در حال چرخش به دور ستاره ای نزدیک به همسایگی کیهانی خودمان پیدا شده است. اما کوچکتر از یک غول یخی – در حال چرخش به دور یک ستاره کوتوله قرمز سرد به نام HD 260655 که فقط ۳۳ سال نوری از ما فاصله دارد.

در حالی که با توجه به درک کنونی ما از حیات، بعید است که دنیاها قابل سکونت باشند، ستاره و سیارات فراخورشیدی آن از نزدیکترین منظومه های چندجهانی به زمین هستند.

این آن را به یک هدف عالی برای بررسی‌های بعدی تبدیل می‌کند تا سعی کنیم بفهمیم سیارات فراخورشیدی از چه چیزی ساخته شده‌اند، و جو آن‌ها را ارزیابی کنیم – تلاشی که به جستجوی ما برای حیات فرازمینی کمک می‌کند، حتی اگر معلوم شود که این دو جهان قادر به میزبانی نیستند. این خود است.

“هر دو سیاره در این منظومه به دلیل درخشندگی ستاره خود، هر کدام از بهترین اهداف برای مطالعه جو در نظر گرفته می شوند.” ستاره شناس میشل کونیموتو از موسسه کاولی برای اخترفیزیک و تحقیقات فضایی MIT می گوید.

“آیا جوی غنی از فرار در اطراف این سیارات وجود دارد؟ و آیا نشانه‌هایی از گونه‌های مبتنی بر آب یا کربن وجود دارد؟ این سیارات بسترهای آزمایشی فوق‌العاده‌ای برای آن کاوش‌ها هستند.”

تا به امروز، بیش از ۵۰۰۰ سیاره فراخورشیدی وجود دارد. در کهکشان راه شیری تایید شده است، و اختر زیست شناسان عمیقا علاقه مند به یافتن جهان های زمینی یا صخره ای مانند زمین هستند، زهره، و مریخ.

ما نمونه‌ای از یک جهان داریم که میزبان حیات است – جهان ما – بنابراین یافتن سیاره‌هایی شبیه به زمین از نظر اندازه و ترکیب یکی از معیارهای اصلی در جستجوی حیات در سایر نقاط کهکشان است.

سیاره‌های فراخورشیدی صخره‌ای، هم اندازه و هم جرم نسبتاً کوچکی دارند که تشخیص آنها را سخت‌تر می‌کند. بیشتر سیارات فراخورشیدی که تا به امروز توانسته‌ایم اندازه‌گیری کنیم در دسته غول‌پیکر قرار می‌گیرند. جهان‌های صخره‌ای – و بهتر از آن، جهان‌های صخره‌ای نزدیک – بسیار مورد جستجو قرار می‌گیرند.

دو دنیایی که به دور HD 260655 می‌چرخند – به نام‌های HD 260655 b و HD 260655 c – به این دلیل کشف شدند که در طول دوران خود بین ما و ستاره‌شان عبور می‌کنند. مدار. فرورفتگی های خفیف نور ستارگان ناشی از این گذرهای فراسیاره ای توسط تلسکوپ شکار سیاره فراخورشیدی ناسا TESS ثبت شده است که برای شناسایی دقیقاً چنین پدیده هایی طراحی شده است.

وقتی کونیموتو این افت های گذر را در داده های TESS مشاهده کرد، مرحله بعدی است. قرار بود ببینیم آیا این ستاره در نظرسنجی‌های قبلی ظاهر شده است یا خیر.

High طیف سنج اشل با وضوح در تلسکوپ کک (اکنون معروف به آندس) داده‌های در دسترس عموم از سال ۱۹۹۸ داشت. طیف‌سنج دیگری، CARMENES در رصدخانه Calar Alto در اسپانیا نیز این ستاره را ثبت کرده بود.

این تفاوت بزرگی در علم سیارات فراخورشیدی ایجاد می‌کند: داده‌های طیف‌شناسی می‌توانند نشان دهند که آیا یک ستاره در نقطه حرکت می‌کند یا نه.

«هر سیاره ای که به دور یک ستاره می چرخد، به سمت آن می رود نیروی گرانشی کمی روی ستاره‌اش داشته باشد،” کونیموتو می‌گوید. “آنچه ما به دنبال آن هستیم، هر حرکت خفیفی از آن ستاره است که می تواند نشان دهد که یک جرم سیاره ای در حال کشیدن آن است.”

بین داده های TESS و داده های HIRES و CARMENES، این تیم بررسی شد. توانست تایید کند که دو سیاره فراخورشیدی به دور HD 260655 در حال گردش هستند. علاوه بر این، با هر دو مجموعه داده، تیم توانست یک نمایه جامع از دو سیاره فراخورشیدی گردآوری کند.

داده‌های ترانزیت، اندازه فیزیکی را بر اساس نحوه ارائه می‌دهند. نور زیادی از ستاره مسدود شده است. و داده های طیفی بر اساس میزان حرکت ستاره، نشان می دهد که سیاره فراخورشیدی چقدر جرم دارد. از هر دو مجموعه داده می توان برای محاسبه مدار سیاره فراخورشیدی استفاده کرد.

سیاره فراخورشیدی داخلی، HD 260655 b، حدود ۱.۲ برابر زمین و جرم آن دو برابر زمین است و هر ۲.۸ روز به دور ستاره می چرخد. . دنیای بیرونی، HD 260655 c، ۱.۵ برابر بزرگتر و سه برابر جرم زمین است و مداری ۵.۷ روزه دارد.

در این اندازه ها و جرم ها، چگالی آنها نشان می دهد که این دو سیاره فراخورشیدی احتمالاً محتمل هستند. جهان‌های صخره‌ای هستند.

متأسفانه، اگرچه ستاره سردتر و کم‌نورتر از خورشید است، نزدیکی سیارات به HD 260655 به این معنی است که دنیا برای آن بسیار داغ است. زندگی همانطور که می دانیم. HD 260655 b دارای دمای متوسط ​​۴۳۵ درجه سانتیگراد (۸۱۶ فارنهایت) است، و HD 260655 c یک دمای ملایم تر است اما هنوز ۲۸۴ درجه سانتیگراد (۵۴۳ درجه فارنهایت) سوزان است.

“ما این محدوده را خارج از محدوده قابل سکونت در نظر می گیریم. منطقه، خیلی داغ است که آب مایع روی سطح وجود نداشته باشد،” کونیموتو می گوید.

با این حال، هر دو سیاره فراخورشیدی هنوز هم می‌توانند دارای جو باشند، که باید برای کاوش توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب که به تازگی مستقر شده است، آماده باشد، که شامل نگاه کردن به اتمسفر سیارات فراخورشیدی از جمله اهداف ماموریت آن است.

چه بیشتر، در آنجا وجود دارد. حتی می‌تواند سیاره‌های فراخورشیدی دیگری باشد که به دور ستاره می‌چرخند که ما هنوز آنها را کشف نکرده‌ایم.

“سیاره‌های چند سیاره‌ای بسیاری وجود دارند که میزبان پنج یا شش سیاره هستند، به‌ویژه در اطراف ستاره‌های کوچکی مانند این،” اخترفیزیکدان Avi Shporer از موسسه کاولی MIT برای آستروپ می گوید hysics و Space Research.

“امیدواریم موارد بیشتری پیدا کنیم و یکی در منطقه قابل سکونت باشد. این یک تفکر خوش بینانه است.”

این تیم یافته های خود را در دویست و چهلمین نشست انجمن نجوم آمریکا ارائه کرد.