ستاره شناسان با سرعت ۱.۴ میلیون مایل در ساعت یکی از سریع ترین اجرام کیهانی در نوع خود را کشف کردند.

هنگامی که ستارگان پرجرم می میرند، این کار را بی سر و صدا انجام نمی دهند.

مرگ آن ها امور فوق العاده درخشانی است که کیهان را روشن می کند، یک انفجار ابرنواختری که روده ستاره ها را در ابری از فضا به فضا پرتاب می کند. شکوه در همین حال، هسته ستاره ای که بود می تواند باقی بماند و به یک ستاره نوترونی یا سیاه چاله.

اگر آن انفجار به روش خاصی اتفاق بیفتد، می‌تواند هسته فرو ریخته را مانند خفاش از جهنم در سراسر کهکشان راه شیری بفرستد، با چنین سرعت‌های دیوانه‌کننده‌ای در نهایت می‌توانند با مشت به بیرون از کهکشان راه شیری بپرند. کهکشان در مجموع، در سفری وحشی به فضای بین کهکشانی.

این یکی از این اجرام است که به تازگی از طریق داده‌های رصدخانه پرتو ایکس چاندرا اندازه‌گیری شده است: نوعی ستاره نوترونی ضربانی که به عنوان تپ اختر، با سرعتی در حدود ۶۱۲ کیلومتر در ثانیه (یا ۱.۴ میلیون مایل) از روده های خود عبور می کند. در هر ساعت).

این یکی از سریع‌ترین اجرام از این نوع است که تاکنون شناسایی شده است. (سریع ترین ستاره شناخته شده در کهکشان راه شیری، باقیمانده ابرنواختری نیست که در اثر انفجار لگد زده شده باشد، بلکه ستاره ای است که به دور آن می چرخد Sgr A*، سیاهچاله کلان پرجرم در مرکز کهکشان. در سریع ترین نقطه مدار خود، با یک حرکت وحشی ۲۴۰۰۰ کیلومتر در ثانیه.)

“ما مستقیماً حرکت تپ اختر را در X- دیدیم پرتوها، کاری که ما فقط می‌توانستیم با دید بسیار تیز چاندرا انجام دهیم، اخترفیزیکدان Xi Long از هاروارد و گفت: مرکز اخترفیزیک اسمیتسونیان (CfA).

“از آنجایی که این مکان بسیار دور است، برای دیدن این حرکت مجبور شدیم معادل عرض یک چهارم را در فاصله ۱۵ مایلی اندازه گیری کنیم. “

این کشف با مشاهده یک باقیمانده ابرنواختر درخشان در فاصله ۲۰۰۰۰ سال نوری از ما به نام G292.0+1.8 انجام شد. مشاهدات قبلی یک تپ اختر سریع را در آن نشان داده بود. لانگ و همکارانش می‌خواستند این شی را مطالعه کنند تا ببینند آیا می‌تواند تاریخچه ابرنواختر را با ردیابی حرکت آن به سمت مرکز جسم به صورت معکوس آشکار کند.

“ما فقط تعداد انگشت شماری انفجار ابرنواختر داریم. دانیل پاتناود، اخترفیزیکدان از CfA، می‌گوید که این افراد دارای سابقه تاریخی قابل اعتمادی نیز هستند. ما می‌خواستیم بررسی کنیم که آیا G292.0+1.8 می‌تواند به این گروه اضافه شود.”

آنها تصاویر گرفته شده از باقیمانده ابرنواختر در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۶ را مطالعه کردند و از داده‌های گایا در مورد مکان فعلی آن در کهکشان راه شیری استفاده کردند. ، مقایسه تفاوت در موقعیت تپ اختر. این مقایسه‌ها چیز بسیار جالبی را نشان داد: به نظر می‌رسد ستاره مرده ۳۰ درصد سریع‌تر از تخمین‌های قبلی در حال حرکت است.

این بدان معناست که سفر از مرکز باقیمانده ابرنواختر زمان بسیار کوتاه‌تری را صرف کرده است. خود ابرنواختر اخیراً اتفاق افتاده است. تخمین های قبلی تاریخ این ابرنواختر را حدود ۳۰۰۰ سال پیش نشان می دهد. تخمین‌های جدید آن را به حدود ۲۰۰۰ سال پیش می‌رساند.

سرعت اصلاح‌شده تپ‌اختر همچنین به تیم اجازه داد تا یک تحقیق جدید و دقیق در مورد چگونگی این ستاره مرده انجام دهند. از مرکز ابرنواختر پرتاب شد. آنها دو سناریو را ارائه کردند که هر دو شامل یک مکانیسم مشابه است.

در اولی، نوترینوها به طور نامتقارن از انفجار ابرنواختر بیرون می‌افتند. در دیگری، آوار حاصل از انفجار به صورت نامتقارن به بیرون پرتاب می شود. با این حال، از آنجایی که انرژی نوترینو باید بسیار بزرگ باشد، توضیح محتمل‌تر آن زباله‌های نامتقارن است.

اصولاً، یک انفجار کج‌رو می‌تواند هسته فروپاشیده یک ستاره مرده را با ارتفاع بسیار زیاد به فضا پرتاب کند. سرعت ها در این مورد، ستاره در حال حاضر با سرعتی بالاتر از کهکشان راه شیری سرعت فرار از وسط دیسک ۵۵۰ کیلومتر در ثانیه است، اگرچه رسیدن به آنجا زمان زیادی طول می کشد و ممکن است به مرور زمان کند شود.

در واقع، سرعت واقعی آن ممکن است حتی بیشتر از ۶۱۲ کیلومتر در ثانیه باشد، زیرا در امتداد ما بسیار کم حرکت می کند. خط دید.

“این تپ اختر حدود ۲۰۰ میلیون بار پرانرژی تر از حرکت زمین به دور خورشید است” پل پلوسینسکی اخترفیزیکدان از CfA گفت. “به نظر می رسد که ضربه قدرتمند خود را فقط به این دلیل دریافت کرده است که انفجار ابرنواختر نامتقارن بوده است.”

تحقیق این تیم که در دویست و چهلمین نشست انجمن نجوم آمریکا ارائه شد، در ژورنال Astrophysical پذیرفته شده است. و در arXiv موجود است.