دانشمندان کریستال هایی را که تا به حال دیده نشده بودند در غبار شهاب سنگ چلیابینسک پیدا کردند.

محققان انواعی از کریستال را کشف کرده‌اند که قبلاً هرگز دیده نشده‌اند که در دانه‌های ریز گرد و غبار شهاب‌سنگ کاملاً حفظ شده پنهان شده‌اند. گرد و غبار توسط یک سنگ فضایی عظیم که نه سال پیش بر فراز چلیابینسک، روسیه منفجر شد، باقی ماند.

در ۱۵ فوریه ۲۰۱۳، یک سیارک با اندازه ۵۹ فوت (۱۸ متر) عرض و وزن ۱۲۱۲۵ تن (۱۱۰۰۰ تن متریک) وارد زمین شد اتمسفر در حدود ۴۱۶۰۰ مایل در ساعت (۶۶۹۵۰ کیلومتر در ساعت).

خوشبختانه، این شهاب در حدود ۱۴.۵ مایلی (۲۳.۳ کیلومتری) بالای شهر چلیابینسک در جنوب روسیه منفجر شد و منطقه اطراف را زیر شهاب سنگ های کوچک و بارانی کرد. اجتناب از یک برخورد عظیم با سطح.

کارشناسان در آن زمان این رویداد را به عنوان یک بیداری بزرگ خطراتی که سیارک ها برای سیاره ایجاد می کنند.

شهاب سنگ چلیابینسک از زمان رویداد تونگوسکا در سال ۱۹۰۸، بزرگترین انفجار در نوع خود در جو زمین بود. این بمب با نیرویی ۳۰ برابر بیشتر از بمب اتمی منفجر شد هیروشیما، طبق ناسا.

A computer model showing a massive cloud of dust in the atmosphere leftover from the Chelyabinsk meteor explosion in 2013. (NASA Goddard's Scientific Visualization Studio)مدل ابر غبار ناشی از انفجار شهاب سنگ چلیابینسک، ۲۰۱۳. (NASA/Goddard)

فیلم ویدیویی از این رویداد نشان می‌دهد که سنگ فضایی در یک فلش نور می‌سوزد که برای مدت کوتاهی درخشان‌تر از خورشید، قبل از ایجاد یک بوم صوتی قدرتمند که شیشه را شکست و آسیب دید بنا به گفته سایت خواهر Live Science  Space.com.

در یک مطالعه جدید، محققان برخی از قطعات ریز سنگ فضایی را که پس از انفجار شهاب باقی مانده بودند، تجزیه و تحلیل کردند که به عنوان غبار شهاب سنگ شناخته می شود. به طور معمول، شهاب‌ها هنگام سوختن مقدار کمی گرد و غبار تولید می‌کنند، اما دانه‌های ریز برای دانشمندان گم می‌شوند، زیرا یا بسیار کوچک هستند، یا توسط باد پراکنده می‌شوند، در آب می‌افتند یا توسط محیط آلوده شده‌اند.

به گفته ناسا، با این حال، پس از انفجار شهاب سنگ چلیابینسک، یک توده غبار عظیم برای بیش از چهار روز در جو آویزان بود تا اینکه در نهایت بر سطح زمین بارید.

مرتبط: الماس که از اعماق زمین بیرون کشیده شده است، حاوی مواد معدنی است که تا به حال دیده نشده است

محققان در حین بررسی ذرات غبار زیر یک میکروسکوپ استاندارد به انواع جدیدی از کریستال برخورد کردند. /p>

A close-up of one of the new crystals under an electron microscope. (Taskaev et al.) نمای نزدیک از یکی از بلورهای جدید در زیر میکروسکوپ الکترونی. (Taskaev et al.)

یکی از این ساختارهای کوچک، که فقط به اندازه کافی بزرگ بود که بتوان زیر میکروسکوپ دید، به طور اتفاقی دقیقاً در مرکز یکی از آنها متمرکز شد. اسلایدها زمانی که یکی از اعضای تیم از طریق چشمی نگاه می کند. طبق اخبار علمی.

پس از تجزیه و تحلیل گرد و غبار با میکروسکوپ‌های الکترونی قوی‌تر، محققان تعداد بیشتری از این کریستال‌ها را یافتند و آنها را با جزئیات بسیار بیشتری بررسی کردند.

با این حال، حتی پس از آن، محققان در مقاله خود که در ۷ مه در  The European Physical Journal Plus.

کریستال های جدید به دو شکل مجزا آمدند. محققان در این مطالعه نوشتند که پوسته ها و میله های شش ضلعی شبه کروی، یا “تقریبا کروی”، که هر دو “ویژگی های مورفولوژیکی منحصر به فرد” بودند.

تحلیل بیشتر با استفاده از اشعه ایکس نشان داد که کریستال‌ها از لایه‌هایی از گرافیت ساخته شده‌اند – شکلی از کربن ساخته شده از ورقه های روی هم افتاده اتم ها، که معمولاً در مدادها استفاده می شود – که یک نانو خوشه مرکزی در قلب کریستال را احاطه کرده است.

محققان پیشنهاد می کنند. که محتمل ترین نامزدها برای این نانو خوشه ها باکمینسترفولرن (C60)، یک توپ قفس مانند از اتم های کربن، یا پلی هگزاسیکلواکتادکان (C18H12)، یک مولکول ساخته شده از کربن و هیدروژن هستند.

این تیم مشکوک است که کریستال ها در شرایط دمای بالا و فشار بالا ایجاد شده توسط شهاب سنگ ایجاد شده اند، اگرچه مکانیسم دقیق آن هنوز نامشخص است. در آینده، دانشمندان امیدوارند که نمونه‌های دیگری از غبار شهاب‌سنگ را از سنگ‌های فضایی دیگر ردیابی کنند تا ببینند آیا این کریستال‌ها محصول جانبی متداول شکستن شهاب‌ها هستند یا منحصر به انفجار شهاب‌سنگ چلیابینسک هستند.

محتوای مرتبط:

برخورد عظیم شهاب سنگ داغترین سنگ گوشته را ایجاد کرد

این شهاب‌سنگ‌ها حاوی تمام بلوک‌های سازنده DNA هستند

سقوط شهاب سنگ در بستر یک زن در کانادا

این مقاله در اصل توسط Live Science منتشر شده است. مقاله اصلی را اینجا بخوانید.