ستاره شناسان یک کهکشان در حال چرخش را از روزهای اولیه کیهان کشف کرده اند

تیمی از ستاره شناسان از تلسکوپ ALMA برای یافتن کهکشانی با چرخش آهسته در کیهان اولیه استفاده کرده اند. آن کهکشان جوانترین کهکشانی است که تا به حال با چرخش اندازه گیری شده پیدا شده است و بسیار کندتر از کهکشان های امروزی است.

همه کهکشان‌ها معمولاً با سرعت‌های باورنکردنی می‌چرخند. به عنوان مثال، کهکشان راه شیری دارای سرعت چرخش بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ثانیه است. اما ستاره‌شناسان هنوز نمی‌دانند کهکشان‌ها چگونه به این سرعت می‌رسند. تنها راه تشخیص این است که از طریق اندازه گیری کهکشان ها در طول زمان کیهانی، ایجاد یک نقشه تکامل کهکشانی.

اخیراً تیمی از ستاره شناسان مستقر در دانشگاه Waseda در توکیو از ALMA (آرایه میلی متری/زیر میلی متری بزرگ آتاکاما) در شیلی برای رصد استفاده کردند. یک کهکشان بسیار دور این کهکشان، MACS1149-JD1، آنقدر دور است که به طور معمول بسیار کم نور بود که قابل مشاهده نیست.

اما. نور آن کهکشان از میان یک خوشه کهکشانی غول پیکر می گذرد و عدسی های گرانشی آن خوشه MACS1149-JD1 را بزرگ می کند. ستاره شناسان می توانند از این بزرگنمایی برای دیدن کهکشان استفاده کنند.

اندازه گیری چرخش کهکشان

MACS1149-JD1 زمانی وجود داشت که کیهان تنها ۵۰۰ میلیون سال قدمت داشت. که آن را در میان جوان ترین کهکشان های شناخته شده قرار می دهد. این تیم از ALMA برای مطالعه O III یا اکسیژن دو یونیزه شده در دیسک کهکشان استفاده کردند.

آنها سپس مدلی از اندازه و سرعت چرخش قرص کهکشان را برای مقایسه با مشاهدات ایجاد کردند. .

آنها نتایج خود را در مقاله ای گزارش کردند که اخیراً منتشر شده است در The Astrophysical Journal Letters.

این تیم دریافتند که MACS1149-JD1 تنها ۳۰۰۰ سال نوری وسعت دارد. این کهکشان بسیار کوچکتر از کهکشان راه شیری است که بیش از ۱۰۰۰۰۰ سال نوری وسعت دارد. آنها همچنین دریافتند که MACS1149-JD1 تنها با سرعت ۵۰ کیلومتر در ثانیه می چرخد، که کمتر از یک چهارم سرعت چرخش کهکشان راه شیری است.

“سرعت چرخش JD1 بسیار کندتر از آنهایی است که در کهکشان های دوره های بعدی و [کهکشان راه شیری] ما یافت شد. ] کهکشان و احتمالاً JD1 در مرحله اولیه توسعه یک حرکت چرخشی است، می گوید Akio K. Inoue، یکی از نویسندگان مقاله، همچنین در دانشگاه Waseda.

این نتایج نشان می دهد که کهکشان ها شروع به کار کرده اند. کوچک است و به آرامی می چرخد. سپس، در طی میلیاردها سال، آنها ماده بیشتری را جمع می کنند و سرعت چرخش آنها را افزایش دهند.

این تیم امیدوار است از تلسکوپ فضایی جیمز وب برای انجام مطالعات بیشتر در مورد نرخ چرخش کهکشان ها در طول زمان کیهانی استفاده کند.

این مقاله. در ابتدا توسط Universe Today منتشر شد. مقاله اصلی.