این تصاویر شگفت‌انگیز جدید JWST از کهکشان‌های مارپیچی آنقدر زیبا هستند که می‌توانیم گریه کنیم

از اولین انتشار تصویر حتی دو هفته نگذشته است، و تلسکوپ فضایی جیمز وب به طور مداوم همه جوراب های ما را از بین می برد.

تنها چند تصویر رسما منتشر شده است، اما آن شهروندان دانشمندان را از کاوش در داده های خام برای دیدن آنچه می توانند بیابند، متوقف نکرده است.

یکی از آن‌ها جودی اشمیت است که سال‌ها داده‌های خام فضایی را به تصاویر خیره‌کننده پردازش می‌کند. با حسن نیت از کار پرزحمت او، ما اکنون تصاویر کاملاً شگفت انگیزی از دو کهکشان مارپیچی تماشایی داریم.

اولین NGC 628 که به نام کهکشان فانتوم نیز شناخته می شود. دیگری NGC 7496 است. هر دو نسبتا نزدیک به کهکشان راه شیری هستند، و هر دو موضوع مشاهدات مداوم به عنوان بخشی از فیزیک با وضوح بالا زاویه ای در نزدیک کهکشان هستند (PHANGS)، برای ترسیم بهتر ارتباط بین ستارگان جوان و ابرهای گاز مولکولی سردی که آنها را به دنیا می آورند، ترسیم کنید.

ngc 628 new webb image bodyتصویر جدید وب از NGC 628. (جودی اشمیت/Flickr , CC BY 2.0)

کمک کردن به PHANGS یکی از وظایف اولیه وب است، و در حال حاضر تصاویر نشان می دهد که تلسکوپ فضایی تازه مستقر شده ارزش زیادی دارد. هیپ.

NGC 628 یکی از دیدنی‌ترین انواع کهکشان‌ها در آسمان ماست. این چیزی است که به عنوان یک کهکشان مارپیچی “طرح بزرگ” شناخته می شود: کهکشانی با بازوهای برجسته، خوش فرم و نسبتاً نامشخص. و در فاصله ۳۲ میلیون سال نوری از ما، به اندازه کافی نزدیک است که جزئیات زیادی برای مطالعه فراهم کند.

ngc 628 hubbleتصویر هابل از NGC 628 در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. (NASA/ESA/Hubble Heritage (STScI/AURA)-ESA/Hubble Collaboration)

مشاهدات قبلی نشان داده است که بازوهای مارپیچی کهکشان سرشار از گاز ستاره‌زایی است که با ستاره‌های جوان و نوظهور بذر شده است. ستاره شناسان همچنین حداقل سه ابرنواختر را در NGC 628 از آغاز هزاره مشاهده کرده اند.

NGC 7496 که تنها در فاصله ۲۴ میلیون سال نوری از ما قرار دارد، چیزی است که به عنوان یک کهکشان مارپیچی میله ای شناخته می شود، با بازوهای مارپیچی که از یک میله مشخص که از مرکز کهکشان عبور می کند، امتداد یافته است. کهکشان تصور می شود که این نتیجه چگالی ناهموار در قرص کهکشانی باشد. ناحیه متراکم تر، ستاره ها را به سمت خود می کشد تا میله هایی ایجاد کند.

ngc 7496 new jwst imageنمای جدید وب از NGC 7496. (Judy Schmidt/Flickr, CC BY 2.0)

تصور می‌شود این میله‌ها مناطقی از تشکیل ستاره‌های غنی هستند همانطور که گاز به سمت داخل به سمت مراکز آنها هدایت می شود. بنابراین، یک مارپیچ میله‌ای زیبا مانند NGC 7496 که به وضوح قابل مشاهده است، آزمایشگاهی عالی برای مطالعه چگونگی تولد ستارگان است.

متوجه خواهید شد که تصاویر وب بسیار متفاوت از تصاویر هابل هستند – و این چیز خوبی است. . این دو تلسکوپ در رژیم های نوری مختلف کار می کنند. هابل در درجه اول یک ابزار نوری و فرابنفش است، در حالی که وب در مادون قرمز می بیند که می تواند نور پوشیده شده توسط غبار و گاز در طول موج های نوری را بگیرد. این بدان معناست که مشاهدات مکمل یکدیگر هستند. هابل گاز را می گیرد و وب می تواند ستاره های تازه متولد شده درون آن را ببیند.

همانطور که توسط ستاره شناس دیوید تیلکر از جانز هاپکینز توضیح داده شده است دانشگاه، “ما به وضوح خوشه های ستاره ای را در قلب این ابرهای مولکولی متراکم خواهیم دید که قبلا فقط شواهد غیرمستقیم از آن داشتیم. وب راهی به ما می دهد تا به داخل این “کارخانه های ستاره ای” نگاه کنیم تا خوشه های ستاره ای تازه جمع شده را ببینیم و خواص آنها را قبل از تکامل اندازه گیری کنید.”

ngc 7496 hubbleتصویر هابل از NGC 7496 در اوایل سال جاری منتشر شد. (ESA/Hubble و NASA/J. Lee/the PHANGS-HST Team/Judy Schmidt)

همانطور که با مقایسه تصاویر می بینید، وب همچنان گاز درخشان را می گیرد، اما جزئیات بسیار بیشتری را نشان می دهد. در تصاویر هابل، هسته های کهکشانی فقط یک درخشش درخشان و بی خاصیت هستند. وب جزئیات بسیار بیشتری را در مورد آنچه در فضای اطراف سیاهچاله های کلان پرجرم در حال رخ دادن است نشان می دهد. که کهکشان ها به دور آن می چرخند.

ما در پرتگاه یک دوره جدید جسورانه علم فضایی ایستاده ایم. به نظر می رسد قبلاً وب یک کهکشان را در فاصله رکوردشکنی شناسایی کرده است، که اولین کهکشانی است که تاکنون کشف شده است. مقالات ضخیم و سریع در arXiv در دسترس هستند. اکنون این تصاویر جدید برخی از دقیق‌ترین نماهای فروسرخ هستند که تا به حال از کهکشان‌های مارپیچی دیده‌ایم.

دانشمندان هنوز تحلیلی انجام نداده‌اند. ما منتظر آنچه که داده های وب فاش خواهند کرد، خواهیم بود. در همین حال، ما راضی هستیم که از زیبایی فوق العاده لذت ببریم.

تصاویر جدید در صفحه فلیکر Schmidt در دسترس هستند ، جایی که می توانید آنها را با وضوح بالا دانلود کنید.